COOPERATIVA EDITORIAL ELOISA CARTONERA

Eloísa Cartonera és una cooperativa editorial del barri de la Boca, a Buenos Aires,  que aparegué cap al 2003 poc després de la forta crisi  que va tenir lloc a Argentina.

En aquesta editorial es fabriquen llibres amb tapes de cartró. Per a fer-ho compren el cartró als "cartoneros" , persones que tenen com a únic recurs econòmic la recollida  de cartró i altres materials reciclables que troben a la brossa i que després venen a les empreses de reciclatge.

La majoria dels llibres que s'editen a Eloisa són d'autors llatinoamericans. Hi ha alguns autors  que participen activament amb la cooperativa i els cedeixen els seus textos perquè siguin editats exclusivament en Eloisa Cartonera.
Aquest projecte proporciona a la gent literatura a un preu molt assequible i a més a més els llibres, pintats a mà, esdevenen petites obres d'art. 
La seva filosofia és un exemple a seguir. Tant de bo hi haguessin més iniciatives com la seva...


"...Con el cooperativismo aprendimos que el trabajo es lo mejor que nos puede pasar. Convertimos el trabajo en parte de nuestra vida, y nunca una obligación, algo desagradable; convertimos al trabajo en un sueño, en nuestro proyecto.
Aprendimos a confiar en el otro, a ser mejores compañeros, a esforzarnos por un objetivo común, por algo más que nuestro propio ombligo. Conocimos muchas cosas, entre tantas otras nuestro tierno corazón, aleteando, como un murciélago moribundo que no logra escapar por la ventana…
¡Qué el trabajo sea una alegría fue nuestro mayor descubrimiento!
El cooperativismo nos mostró La Fuerza. Así, aprendimos todo lo que sabemos.
Y ahora somos más …
Ahora tenemos un nuevo proyecto. Vamos a comprar un terreno en Florencio Varela. Una hectárea. Vamos a construir una casa y a hacer una huerta orgánica, y en el futuro una escuela agraria y todo lo que se nos ocurra…
Están invitados…"


ELOISA CARTONERA Eloisa Cumbia! from Annie Rostad on Vimeo.